طرح کارآفرینی بازیافت فیلترهای روغنی خودرو (کارآفرینی)

دسته بندی کارآفرینی
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 35
حجم فایل 794 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                            شماره صفحه

خلاصه طرح :…………………………………….. 4

 

فصل اول – کلیات………………………………. 5

1- 1 مقدمه :…………………………………… 6

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :……………….. 8

محل اجرا :……………………………………… 8

1 – 3 – مشخصات متقاضیان :……………………….. 9

1 – 4 – دلایل انتخاب طرح :……………………….. 9

1 – 5 میزان مفید بودن طرح برای جامعه :……………. 9

1 – 6  – وضعیت و میزان اشتغالزایی :………………. 9

مجوز های قانونی :………………………………. 10

مراحل صدور جواز تاسیس :………………………… 10

شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس   10

1-   اشخاص حقیقی……………………………….. 10

2-   اشخاص حقوقی……………………………….. 11

مدارك مورد نیاز:………………………………. 11

اصلاحیه جواز تاسیس :……………………………. 12

تعریف:……………………………………….. 12

صدور پروانه بهره برداری :……………………….. 12

مراحل صدور توسعه طرح :…………………………. 13

 

فصل دوم – روش انجام کار……………………….. 14

گزارش مختصر بازدید از واحد ها تولیدی با خدماتی مرتبط با موضوع پروژه :    15

بازدید از  محل بازیافت فیلترهای روغنی خودرو………… 15

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :…… 15

فهرست تأسیسات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :………. 16

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار : 16

روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت ( جهت جذب مشتریان)….. 17

 

فصل سوم – امور مالی طرح……………………… 18

جدول 1-1 شرایط واردات قراضه های فلزی…………….. 19

جدول 1-2 قیمت قراضه های آهنی و فولادی…………….. 19

جدول 1-3 بزرگترین تولیدکنندگان خودروو فیلترهای کارکرده خودرو در جهان  20

جدول 2-1 تعداد خودروهای کشور از ابتدای برنامه سوم…. 21

جدول 2-2 میزان مصرف فیلتر خودرو یا میزان تولید فیلتر کار کرده روغن خودرو – عدد………………………………………….. 21

جدول 2-3 محاسبه میزان تولید فیلتر کار کرده روغن خودرو و بلافاصله پس از جداسازی – تن…………………………………………. 22

جدول 2-4 روند تولید ضایعات فولادی و روغن کارکرده حاصل از فیلترهای روغنی خودرو – تن…………………………………………. 22

جدول 2-5 روند افزایش ظرفیت تولید فیلتر روغنی خودرو از ابتدای برنامه سوم توسعه………………………………………… 23

جدول 2-6 بهره تولید فیلترهای روغنی خودرو از ابتدای برنامه سوم توسعه – درصد 23

جدول 2-7 پیش بینی تولید خودرو در بازار داخلی تا سال 1395 23

جدول 2-8 پیش بینی تولید فیلتر کار کرده روغن خودرو تا سال 1391    24

جدول 2-9 پیش بینی تولید ضایعات فولادی و روغن کارکرده حاصل از فیلترهای روغنی خودرو – تن……………………………………. 24

جدول 2-10 آمار واردات قراضه های آهن و فولاد – تن……. 25

جدول 2-11 روند مصرف فیلترهای روغنی خودرو – تن………. 25

شکل 2-1 نمودار بازدهی تخلیه روغن فیلتر بر حسب زمان…… 25

جدول 2-12 پیش بینی مصرف فیلترهای روغنی خودرو (روغن کارکرده و ضایعات فولادی) – تن…………………………………………… 26

جدول 2-13 آمار صادرات قراضه های آهن و فولاد – تن……. 26

جدول 2-14 جمع بندی عرضه و تقاضای فیلترهای کارکرده روغنی خودرو (ضایعات آهنی و روغن کارکرده)…………………………………. 27

شکل 3-1 شکل و طراحی کلی فیلترهای روغنی خودرو………. 28

شکل 3-2 محتوی یک فیلتر روغن استفاده شده LD پس از سوراخ شدن و تخلیه 12 ساعته 28

شکل 3-3 فرآیندهای UOF:…………………………. 29

شکل 3-4 مقایسه راندمان تخلیه روغن براساس طراحی مختلف فیلترها 30

شکل 3-5 جهت های تخلیه روغن فیلتر………………….. 30

شکل 3-6 تاثیر جهت های تخلیه بر تخلیه روغن فیلتر……… 31

جدول 4-1 تاثیر فرآیندهای مختلف بر بازیافت فیلترهای کارکرده  32

جدول 5-1 هزینه های محوطه سازی و تسطیح – میلیون ریال… 32

جدول 5-2 هزینه های ساختمان سازی – میلیون ریال…….. 33

جدول 5-3 کل هزینه های حق انشعاب ها (میلیون ریال)….. 33

جدول 5-4 تاسیسات زیربنایی (میلیون ریال)………….. 33

جدول 5-5 وسائل حمل و نقل مورد نیاز طرح (میلیون ریال).. 34

جدول 5-6 وسایل اداری مورد نیاز در طرح (میلیون ریال).. 34

جدول 5-7 کل هزینه های سرمایه گذاری ثابت (میلیون ریال – یورو)   35

جدول 8-1 برآورد نیروی انسانی مورد نیاز طرح……….. 35

جدول 9-1 مقدار مصرف سالیانه یوتیلیتی…………….. 36

 

فصل چهارم – جمع بندی نتیجه گیری و پیشنهادات…. 37

نتایج حاصله از اجرای طرح :……………………… 38

 

 

خلاصه طرح :

در این طرح به بررسی بازیافت فیلترهای روغنی خودرو پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و … پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و … از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

 

1 مقدمه :

افزایش جمعیت و توسعه الگوی مصرف و نیز توسعه ی صنعت و کشاورزی باعث تولید حجم زیاد زباله های شهری و ضایعات صنعتی می گردد .

زباله ها و ضایعات صنعتی قابل بازیافت و استفاده ی مجدد هستند . دانش فنی و فن آوری های بازیافت امکان استفاده و تبدیل این مواد به محصولات ارزشمند را فراهم آورده است .

فرآیند بازیافت فرآیندی است که طی آن مواد زاید جدا شده و به عنوان ماده خام برای تولید مواد جدید به کار گرفته می شود . به بیان دیگر بازیافت عبارت است از بازگرداندن مواد قابل استفاده به چرخه تولید و یا طبیعت .

بازیافت به طور کلی دارای فوایدی است که در زیر به اختصار بیان شده است :

  • حجم زباله ی ورودی به محیط زیست کاهش می یابد .
  • از آلودگی کاسته می شود .
  • نیاز به مراکز دفن و زباله سوزها کاهش می یابد.
  • نیاز به تولید و یا ورود مواد خام از خارج کاهش می یابد .
  • تولید ملی افزایش می یابد .
  • اشتغال ایجاد می شود .
  • سطح بهداشت عمومی بالا می رود .

فیلترهای کار کرده روغن نیز مانند روغن کار کرده به عنوان ضایعات محسوب می شوند و باید به طور مناسب بازیافت شوند . در مواردی که عملی است و صرفه اقتصادی وجود دارد فیلترهای خالی کار کرده روغن برای بازیافت روغن جمع آوری می شوند . در فیلترهای کار کرده روغن خرده فلزهایی وجود دارد که دوباره قابل استفاده هستند و تولیدکنندگان فولاد می توانند به عنوان خوراک اولیه از آن استفاده کنند .

فیلترهای روغنی کارکرده خودرو یکی از محصولاتی هستند که به شدت آلوده کننده محیط زیست بوده ولی در عین حال قابلیت بازیافت مجدد داشته و می توان تهدید آلودگی و مضر بودن برای آنها را به فرصت بالا بردن ارزش افزوده و استفاده مجدد از آنها و عدم آلودگی محیط زیست و ده ها فرصت موثر دیگر تبدیل نمود .

این گزارش به بررسی بازیافت فیلتر و سایر مواد ضایعاتی روغن می پردازد . طرح مورد بررسی در واقع یک طرح بازیافتی یا خدماتی بوده و منجر به تولید محصول جدیدی نخواهد گردید . فیلتر خودرو پس از اتمام دوره عمر و کارکرد مفید آن طی دو مرحله مورد فرآیند بازیافت قرار می گیرد. ابتدا مرحله ی تخلیه روغن آن که این روغن به عنوان روغن کار کرده و یا سوخته تلقی شده و پس از  جمع آوری به واحدهای تصفیه فرستاده شده که در آنحا ناخالصی هایی از قبیل انواع ترکیبات سنگین ، آسفالت ، واکس و… از آن جدا شده و با افزودن Additive ها آن را به روغن موتور ، روغن پایه و سایر روغن های مورد نیاز تبدیل و مورد استفاده محدد قرار می دهند . قسمت بدنه فیلتر که حدود 85 درصد وزنی فیلتر را تشکیل می دهد نیز جهت فرآیند قطعه قطعه شدن ، پرس کاری و استفاده مجدد به واحدهای مربوطه فرستاده می شود . بنابراین در طبقه بندی محصولات تولیدی وزارت صنایع و معادن در گروه بازیافت و تصفیه قرار می گیرد . برای بازیافت قراضه آهن و فولاد کد آیسیک 3 این گروه 3710 بوده که در بین کدهای این گروه نیز متحمل ترین کدهای آیسیک 3 برای این فعالیت عبارتند از :

37101110 : بازیافت ضایعات و خرده های فلزی .

37101113 : بازیافت قطعات خودروهای فرسوده .

طبق فعالیت های میدانی و بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته از واحدهای تصفیه روغن و همچنین واحدهای بازیافت فلزات و ضایعات فلزی در حال حاضر در کشور  روغن باقیمانده در فیلتر خودرو بازیافت و تخلیه نشده و فیلترهای کارکرده پس از جمع آوری از محیط در دپوهای جع آوری سوزانده شده تا روغن و قسمتهای کاغذی آنها کاملاٌ بسوزد و سپس قراضه باقیمانده جهت بازیافت به واحدهای بازیابی قراضه های فلزی ارسال می گردد . بنابراین تا به حال کد ایسیک 3 مجزایی برای تصفیه و بازیابی روغن فیلتر تعریف نشده است . ولی در صورت تعریف احتمال قریب به یقین کد آیسیک 3 این روغن تحت یکی از کدهای زیر باشد :

23201240: تصفیه روغن سوخته .

37201122 : تصفیه دوم روغن موتور .

37201132: بازیافت روغن های خنک کننده .

 

1 – 2 نام کامل طرح و محل اجرای آن :

بازیافت فیلترهای روغنی خودرو

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *