پیوند بین ساخت ، سازه و معماری (عمران)

دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 15
حجم فایل 28 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

همانطور که در مقدمه نخست پروژه اشاره کردیم پیوند بین ساخت ، سازه و معماری در دوره های مختلف معماری همیشه مطرح بوده که در دوره هایی دچار ضعف و سستی شده ولی با شروع معماری مدرن با وجود افرادی مثل لوكوربوزیه و میس وندرو دوباره سعی در ایجاد پیوند بین این عناصر گردید و موفقیت هایی نیز بدست آمد این روند همچنان ادامه یافت و در یک دوره از معماری بسیار به آن بها داده شد . دوره ای که ما هم اکنون از آن یاد می کنیم سنگبنای آن در سال 1971 گذاشته شده است و ابتدا توسط دو معمار ریچارد راجرز ورنزوپیانو در مسابقه طراحی ساختمان ژرژ پمپید و متجلی گردید . نمای این ساختمان را مجموعه ای از دود کش ها ، آبگردان ها ، لوله های تاسیساتی و ستون ها ، تیرها ، بادبند ها ، راهپله ها ، مسیرهای رفت برگشت تشکیل می داد . این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام های تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف شده لذا مجددا در دهه هفتاد ماشین و فن آوری به عنوان یک موضوع محوری در معماری مطرح شد .

معماران این سبک تکنولوژی را دستا ورد بزرگ مدرنیته و مهمترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم می دانند . از نظر آنها عماره و مستخم های هر عمر در معماری آن دوره باید شکل کالبدی پیدا کند .

به طوری که یکی از پیشگامان این دوره می گوید ما ساختار را نمایان می کنیم . برج ایفل ساختمان ایده آل و آرمانی معماران این دوره است .

اصول فکری و طراحی این سبک مواردی را شامل می شود که ما بسیار در کارهای سانتیاگو کالاتراوا مشاهده می کنیم . از جمله مهمترین آن :

1-    شفاف نمودن : لایه لایه کردن و نمایش حرکت در ساختمان ( در ساختمان های معماری و پلها )

2-    نمایش ساختار اجزا درون بنادر نمای ساختمان و در داخل ساختمان ( در یک نمونه از دبیرستان )

3-    استفاده از رنگهای روشن ( بویژه در پلها )

4-    سازه و ساختار به عنوان تزئینات

5-    استفاده از اجزا کششی سبک به جای اجزا فشاری ( تیر و ستون )

این مواردی را که ما ذکر کردیم همگی در کارهای کالاتراوا دیده می شود ولی آیا فقط همین موارد است :

در پی انتقاداتی از این سبک معماری توسط گروههای طرفدار محیط زیست همچون احزاب سبز در اروپا شد . از اواسط دهه هشتاد تغییر نگرشی در بینش فکری و کارهای این معماران دیده می شود . این معماران با اعتقاد به بینش پوزیتیوییم ، راه حل را در استفاده صحیح از تکنولوژی می دانند . و امروزه در کارهای این معماران دیده می شود که با استفاده از تکنولوژی سعی در استفاده حد اکثر از عوامل طبیعی همچون آفتاب ، باد ، آب های زیر زمینی و گیاهان برای تنظیم شرایط محیطی ساختمان دارند . لذا در معماری جدید آنها که به نام اکورتک (اکولوژی + تکنولوژی) خوانده می شود ، تکنولوژی در مقابل طبیعت قرار ندارد . بلکه در کنار و به موازات طبیعت برای بهره گیری هر چه بیشتر از امکانات محیطی و تامین آسایش انسان جای دارد.

            نمونه این نکات مهم مد نظر در کارهای کالاتراوا نیز دیده می شود .

از جمله استفاده از سیستم نور طبیعی و تهویه در پل و ایستگاه زیرزمینی آلامدا، و همچنین موزه هنر میلواکی که در استفاده از مناظر اطراف (از جمله دریاچه میشیگان ) شده است .

ولی در کارهای این معمار ارجمند ، نشانه هایی از یک سبک دیگر نیز مشاهده می شود که اولین با متحصصی با نام لئوناردوداوینچی ( نابغه عصر رنساس ) در کارهای خود از چنین نشانه هایی استفاده کرده است. به عبارتی قرنهاست که بشر دررابطه تنگاتنگ با طبیعت سبر می برد و باری تولید مایحتاج خود از آن الهام می گیرد .

نابغه عصر رنساس ، دانش های « بیولوژی » و « فنی » زمان خود را در آمیخت و برای حل مسائل فنی زمانش به جستجو و تحقیق در ساختار جانداران پرداخت . امروزپانصد سال پس از داوینچی مهندسان رشته های مختلف برای ایجاد ارتباط بین قوانین علوم فنی با دنیای جانداران تلاشی مشابه دارند . ارتباطی که با آغاز قرن بیست و یکم و رشد روز اقزون رایانه ها جایگاهی خاص یافته و دنیای اندیشه های معماری را نیز تحت تاثیر قرار داده است .

حجم زیاد مقالات ، سخنرانیها ، مباحث نظری و پروژه ها ی ارائه شده در چند سال گذشته تاییدی بر این مدعاست . به موازات اوج گیری این مباحث ، عرضه آثار شاخص این جریان را در سالنهای موزه های معتبر دنیا نیز می بینیم .یکی از اولین موارد استفاده از آفرینشهای طبیعی را برای نوآوری در معماری در ابتدای نیمه دوم قرن نوزدهم مشاهده می کنیم . متحصصان انگلیسی در سال 1846 برای نخستین بار موفق به پرورش نوعی نیلوفر آبی عظیم در اروپا شدند . که قطر برگهای آن به دو متر می رسید . پکستون ، معمار انگلیسی تبار ، با دیدن استحکام برگهای وزین نیلوفر آبی به مطالعه قضه بندهای مدور و ساخت و سعاعی این گل پرداخت . حاصل این تفحص ، ابداع ساختار جدیدی برای سقف سبک شیشه ای در معماری بود که در قصر کریستال نمایشگاه جهانی لندن در سال 1851 عرضه شد .

موارد دیگری چون همکاری و مطالعه بین رشته ای ساختار استخوانهای ران انسان برای ساختن سازه های سبک و مقرون به صرفه را نیز در قرن نوزدهم و بیستم مشاهده می کنیم .

باشروع قرن بیستم و سپس سالهای ابتدای مدرن کمابیش به تلاشهای مشابهی بر می خوریم که البته بیشتر به صورت نظری باقی می مانند . علاقه لوکوربوزیه به صرف داران و بررسی ساختار بدن این جانداران می توانند مثالی در این زمینه باشد .

پس از جنگ جهانی دوم و با آغاز دهه شصت قرن بیستم تبادل علمی بین گرایشهای علوم طبیعی و فنی مجددا رونق گرفت . در جریان همایشی در اوهایو ، که نیروی هوایی آمریکا در سال 1960 برگزار کرد، برای اولین بار واژه ای به نام لبینیک از ترکیب دولغت بیولوژی و تکنیک زاده شد که می توانیم به فارسی « زیست فنی » ترجمه کنیم . این واژه در برگیرنده کار همه متخصصانی است که تلاش دارند برای حل مشکلات فنی خود از دانسته ای طبیعت الهام بگیرند . طیف گسترده ای از اختراعات را در نیمه دوم قرن گذشته می بینیم که می توان آنها را زیر بیرق بیونیک جای داد . الهام از نقش پولکها و ساختار پوست کوسه برای اختراع نوعی رنگ هواپیما ، که نیروی اصطحکاک هوا را به شدت کاهش می دهد ،

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *